Scroll Top

Hvad er Off Page SEO?

hvad er offpage seo optimering?

Vi har tidligere set nærmere på Onpage SEO og teknisk søgemaskineoptimering. I dag ser vi så lidt nærmere på hvad offpage SEO er og hvad kan du gøre for at forbedre denne del af din søgemaskineoptimering.

Læs også vores artikel om onpage søgemaskineoptimering

søgemaskineoptimering

Hvad er Offpage SEO

Offpage SEO er de faktorer der sker uden for din hjemmeside som har indflydelse på dine placeringer på søgemaskinerne. Det er som regel en løbende process som i mange tilfælde kan strække sig over flere måneder for at opnå de ønskede resultater.
Offpage søgemaskineoptimering består af flere forskellige aspekter, som eksempelvis.

  • Hvem linker til din side
  • Hvor mange der kommer ind på siden fra de links
  • Hvor meget omtale din hjemmeside har på de sociale medier
  • Hvor mange klikker på din link når den vises i søgeresultaterne
  • og mange andre mindre faktorer

Langt de fleste af disse off page faktorer, er ting som du ofte ikke selv har fuld kontrol over, men som regel er der alligevel en del ting du selv kan gøre for at forbedre din offpage SEO.

Og netop her, er der mange som går galt når de starter ud med søgemaskineoptimering, og i mange tilfælde kan det ende med at skade dine placeringer mere end det gavner. For mange virksomheder er Off Page SEO optimering også den sværeste del inden for søgemaskineoptimering, da der i mange nicher er rigtig svært at få gode relevante links til sin hjemmeside. Derfor giver det ofte rigtig god mening at hyre et SEO bureau ind til at hjælpe med linkbuilding delen, som for mange uden tvivl er den sværeste del af SEO optimering.

Lad os se lidt på nogle af de mange muligheder der er.

Linkbuilding

Den faktor som påvirker dine placeringer mest er hvilke links der er ind til din hjemmeside. Jo flere relevante links du har, jo større signal sender det til søgemaskinerne om at andre finder din side interessant.
Har du f.eks. en hjemmeside som omhandler både, og kan du få en link til din side fra en hjemmeside som bådmagasinet.dk så vil det med stor sandsynlighed øge dine placeringer på søgeresultaterne.
Får du der imod en link på din vens hjemmeside om babytøj, så vil den næppe gavne dine placeringer. Dog vil en link fra en side med stor autoritet ofte være gavnlig, også selvom det ikke er inden for din egen branche. Noget som mange ikke tænker over når de arbejder med linkbuilding.

Når dette er sagt, så skal backlinks til din side gerne være så relevante som muligt.
Derfor er det heller ikke længere en god ide at ligge kommentarer på alle mulige blogs med din link. At bruge den som forum signatur, eller på andre måder prøve at få så mange tilfældige links som muligt.
Noget som fungerede virkelig godt for en del år siden, men nu nærmest ingen værdi har.
Faktisk kan det skade dine placeringer hvis du har for mange ikke relevante links eller i værste fald, helt forsvinde fra søgeindekset. Derfor bør du med omhu vælge den samarbejdspartner du bruger inden for offpage søgemaskineoptimering.

Den perfekte backlink vil for mange være en dofollow link på en hjemmesider der omhandler din branche, har høj autoritet og gerne flere interne og eksterne links til den aktuelle side som din link er på.

Hos Alphaweb har vi forskellige samarbejdspartnere hvor igennem vi har mulighed for at skaffe relevante backlinks til de fleste brancher, eller via outreach til relevante hjemmeside ejere.

NoFollow/Dofollow

Hvis du finder en link til din hjemmeside og inspicere den (højre klik på linken og vælg inspicer) vil du ofte opleve at der er tilknytte et REL tag til den. f.eks.

I dette tilfælde er der tale om et nofollow tag, hvilket betyder at søgemaskinerne ikke skal følge dette link (eller tildele det en værdi). På mange store sites som f.eks. Wikipedia, Facebook, X osv. er alle links nofollow. Det betyder at en link på den sidste groft sagt ikke giver dig nogen SEO værdi (kan dog stadig sende masser af relevante besøgende).
Udover nofollow, kan du også støde på tags som UGC eller Sponsored, som også kan påvirke værdien af en link.

Læs også – Skal du bruge Google Ads eller søgemaskineoptimering

Sociale Medier

Har du en aktiv firma side på Facebook, Instagram, LinkedIn eller andre sociale medier – så kan du med fordel benytte denne til at skabe mere omtale og trafik til din hjemmeside. F.eks. ved at være aktiv derinde, lave informative opslag, konkurrencer eller andet som brugerne kan interagerer med.
Ikke alene kan dette være god kilde til ekstra trafik og salg på din hjemmeside, men det kan også være med til at forbedre dine placeringer på søgemaskinerne hvis der kommer en del kvalitets trafik ind på hjemmesiden den vej igennem.

Højere CTR

Søger man f.eks. på SEO Aalborg og vises din hjemmeside som nummer 5, så kan din placering stige eller falde alt efter hvor mange som klikker på din link, frem for dem over eller under.
Vælger de fleste at klikke sig ind på et af de resultater som er under dig, så vurderer søgemaskinerne at brugerne ikke finder din side interessant nok, hvilket resultere i at du mister placeringer. Er det der imod din side de oftest klikker sig ind på, så kan du stige i resultaterne. Derfor er en god meta beskrivelse også en vigtig del af din søgemaskineoptimering, selvom den i sig selv ikke direkte påvirker din placering. Har du tiden til det, så brug altid egne meta beskrivelser frem for at lade søgemaskinerne selv vælge hvad der skal stå.

En måde du kan opnå højere Click Through Ratio (CTR) på, er ved at have nogle gode overskrifter og benytte dig af meta description, som er den tekst der vises under overskriften ude i søge resultaterne. Har du det ord, som er der søgt på med i din meta beskrivelse, så bliver det ofte fremhævet med fed tekst ude i søgeresultaterne, hvilket igen er med til at øge din synlighed der.

Selvom om mange stadig siger at “content is king”, så er off page SEO optimering og især linkbuilding stadig det stærkeste signal du kan sende til søgemaskinerne om hvor relevant din side er.
Men uden god teknisk SEO eller onpage SEO så kræver det betydelig mere offpage arbejde at få din side til at vises i søgningerne.
Derfor bør man også fokuserer på at få de andre 2 aspekter på plads, før man kaster sig over offpage søgemaskineoptimering.

En god SEO strategi bør indeholde onpage SEO, Teknisk søgemaskineoptimering og en langsigtet offpage SEO strategi hvis du ønsker optimale resultater og flere organiske besøgende.

Skriv en kommentar

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.